cuyabeno - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van NICKENJOSE2 - WaarBenJij.nu cuyabeno - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van NICKENJOSE2 - WaarBenJij.nu

cuyabeno

Door: Joni

25 November 2014 | Ecuador, Cuyabeno

Vandaag om negen uur afgevaren, nadat we allemaal voorzien waren van kaplaarzen. Langs de oever van het Laguna Grande (grote laguna) afgezet, met achterlating van een roeiboot. Vervolgens een wandeling gemaakt langs een uitgezette track. Hier uitleg gekregen over de verschillende planten en bomen langs de route. De poncho’s hadden we niet voor niets meegenomen zelfs in het bos had je deze nodig. Blijkbaar was het dak lek. Sommige planten kun je gebruiken als medicijnen, van anderen kun je beter afblijven voor je gezondheid. Het eind van de track was een beetje drassig. Evenwichtbalk lopen over een palmboom stam die over een stuk moeras lag. En nog meer van dat soort ondergronden. Een lid van de groep heeft proefondervindelijk vast gesteld dat als je naast de juiste plaats je voeten neer zet het niveau ruim boven de laarzen uit komt, om niet te zeggen tot boven de knie. Ze zag wel kans haar laars weer mee uit de modder te trekken. Hierna nog even door gebaggerd en weer uit gekomen bij de boot. Vanaf daar was het op ellebogen stoom terug richting lodge. Nadat we al een behoorlijk eind onderweg waren kregen we een sleepje voor het laatste stukje. Dat kwam wel goed uit anders waren we ruim te laat voor de lunch aangekomen, nu maar een kwartiertje. Na de lunch en een korte siësta zijn we weer uitgevaren voor een boottochtje langs de oevers. Wel vogels te zien. Voor ander gedierte is er nog genoeg water tussen de struiken en bomen om uit zicht te blijven. Na de zonsondergang weer op pad. Onderweg nog even op jacht geweest naar een roze dolfijn, en dat geheel nuchter. Dit is een type dat leeft alleen in de amazone en heeft een roze uiterlijk als hij wat ouder word. Hier de kop en een stukje rug van gezien, meer steekt deze ook niet boven water uit. Alleen maar de lucht gaten om adem te halen vind hij wel genoeg. Na de jacht aangelegd en een stukje het woud ingelopen. Nu naar het lokale leven gekeken. Wat mieren aan de wandel, een paar sprinkhanen en krekels en een paar spinnetjes. Een had geen webje maar die achtervolgt zijn prooi gewoon en heeft een redelijk dodelijk bijt, ook voor mensen is die niet echt geweldig. En eentje, een schorpioen, die had al lange poten en daar naast nog een twee hele lange antennes. Die gebruikt hij als voel sprieten daar hij erg kippig is. De tarantula was niet thuis. Nog wat verder rond gekeken en weer terug naar de boot en de lodge. Nog even wat gedronken en naar het hutje om de kaarsen te ontsteken om de boel te verlichten tijdens het slaap gereed maken. Inclusief klamboe goed hangen.