La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van NICKENJOSE2 - WaarBenJij.nu La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van NICKENJOSE2 - WaarBenJij.nu

La Paz

Door: JONI

02 November 2014 | Bolivia, La Paz

02-11-2014
Vanmorgen al vroeg aangekomen in Puno 4.30 uur. Alle bagage moest uit de bus dus die van ons op het perron gelegd daar we niet wisten waar we vandaan gingen vertrekken. José op zoek naar het bus kantoor daar we voor de rest van de reis wel een bon maar geen ticket hadden. Na wat gezoek bleek dat we naar een andere maatschappij moesten. Hier de bon omgezet in een ticket, alleen kregen we niet de gereserveerde plaatsen want die waren al bezet. Een voordeel was dat de bus ging vertrekken van het perron waar we waren aangekomen dus de bagage lag al op de juiste plaats. Alles weer in geladen en om 6.00 uur weer verder op weg. Om 8.30 de volgende hindernis de grens met Bolivia. De bus chauffeur gaf ons 20 minuten om de stempels bij de politie te halen en bij immigratie aan de Peru zijde, de grens over te lopen en een stempel te halen bij immigratie in Bolivia. Daar het een feestdag was waren de banken gesloten dus ook nog wat geld gewisseld naar bolivars. Uit eindelijk vertrokken we na een uur van de Boliviaanse grens naar copacabana 8 km verder op. Hier aangekomen moesten we weer overstappen op een andere bus. Als we wilde konden we onze bagage in bewaring geven en nog twee en een half uur in Copacabana rond te kijken. Nadeel is dat je dan in het donker in La Paz aankom. Dus maar weer overgeladen en verder langs de oever van het Titicaca meer. Met een strak blauwe hemel zag het er fantastische uit. In San Pedro de Tiqueina de volgende hindernis, Iedereen de bus uit. Vervolgens reed de bus een soort houten praam op. En was het blijkbaar niet de bedoeling dat we met de bus meevoeren. Gelukkig was er iemand die begrepen had wat de bedoeling was. We moesten zelf een kaartje kopen voor een overtocht met een motor bootje, Voor het bedrag van 2 Bs per persoon (een kwartje) dus maar goed dat we wat gewisseld hadden bij de grens want nog geen pin automaat gezien. Nadat iedereen een kaartje had en in de boot zat vertrokken we naar de overkant. De bus ging toen ook net onderweg. Aan de overkant aangekomen was de bus nog niet halfweg dus maar een tijdje staan kijken hoe de pramen elkaar afwisselde aan de kade en telkens met twee auto’s vertrokken. Het ging met een tempo van een praam per minuut. De praam met de bus kwam ook inzicht en legde aan op een ander stuk in het dorp. Er waren dus blijkbaar een vertrek een aankomst helling. Op de gok naar de hoek van een straat gelopen. Goed gegokt dus daar weer de bus in en op pad. In La Paz aangekomen werden we afgezet naast de bus terminal. Alles gelost tussen het voorbij komende verkeer. Een taxi gevonden die ons naar het hotel wilde brengen. Aangekomen bij het hotel alle rolluiken dicht en zag het erg gesloten uit. De taxi chauffeur was het blijkbaar gewend want die begon op de luiken te bonken tot er open gedaan werd. Het hotel was dus wel in bedrijf. Hier de spullen in een kamer gepland en nog even de straat op. Naar het plein San Francisco en wat rond gelopen. Het was nog steeds een feestdag dus er was niet veel open. Zelfs de kerk was gesloten. Ergens wat te eten gevonden en terug naar het hotel.